هم اندیشی سواد رسانه ای و فضای مجازی ویژه اساتید حوزه در قم برگزار شد

هم اندیشی سواد رسانه ای و فضای مجازی ویژه اساتید حوزه در قم برگزار شد
هم اندیشی سواد رسانه ای و فضای مجازی، ویژه اساتید و مدرسان حوزه در ۴ کارگروه تخصصی با موضوعات تولید محتوا در رسانه،رسانه شناسی،دین و رسانه و فضای مجازی و مدیریت رسانه و خانواده در قم برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم،در این هم اندیشی که در سالن همایش های مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در قم برگزار شد، ۴ کارگروه تخصصی به بررسی ابعاد مختلف سواد رسانه ای و فضای مجازی و ضرورت ورود حوزه های علمیه به این عرصه مهم پرداختند.
میثم رمضان علی دبیر کارگروه رسانه شناسی و یکی از اساتید سواد رسانه ای در این هم اندیشی عنوان کرد:سواد رسانه ای با رویکرد آموزش،تبیین نمی شود بلکه نیاز به مهارت دارد.
وی اظهار کرد:سواد رسانه ای یک رویداد مهم مهارتی است،برای کسب سواد رسانه ای در ابتدا باید،رسانه را به خوبی شناخت سپس به مدیریت آن پرداخت.
رمضان علی بیان کرد:حوزه های علمیه باید با سواد رسانه ای در مسیر تبلیغ و ترویج دین،آشنا باشند و از منابع موجود استفاده کرده و در حوزه دین،سواد رسانه ای را کاربردی کنند.
وی عنوان کرد:متاسفانه در حوزه مکتوب،آثار کمی در خصوص سواد رسانه ای موجود است و بیشتر پایان نامه و فعالیت های پژوهشی در دسترس قرار دارد.
دبیر کارگروه رسانه شناسی در هم اندیشی سواد رسانه ای و فضای مجازی افزود:باید در مورد رسانه و سواد رسانه ای به تولید محتوا بپردازیم،البته محتوا قبل از آن که تبدیل به اثر پژوهشی و کتاب شود باید به خوبی مورد نقد و بررسی قرار گیرد.
وی تاکید کرد:در تضارب آراء و هم اندیشی می توان به محتوای خوبی دست یافت وگرنه خروجی پخته و مناسبی نداریم.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین بهرامی دبیر کارگروه دین،رسانه و فضای مجازی عنوان کرد:ضرروت شناخت ماهیت و چیستی و هنجار شناختی رسانه بر کسی پوشیده نیست.
وی بیان کرد:سواد رسانه ای،پاسخگوی بسیاری از شبهات و آسیب ها و مسائل جامعه است و بدون سواد رسانه ای نمی توان در عرصه تبلیغ به موفقیت دست یافت.
دبیر کارگروه دین،رسانه و فضای مجازی افزود:ما به تربیت رسانه ای و مدیریت جامع نیاز داریم،وگرنه رسانه به ابزاری مخرب تبدیل می شود و می تواند جامعه را به سقوط بکشاند.
محسن باقری نیز دبیر کارگروه رسانه و خانواده و از اساتید حوزه و دانشگاه بیان کرد:باید زیرساختهای لازم برای استفاده از فضای مجازی در خانواده و جامعه فراهم شود.
وی اظهار کرد:تکلیف محوری و آموزش دو رکن مهم در مدیریت رسانه و فضای مجازی است،همان گونه که رسانه بر روی افراد تاثیر می گذارد انسان ها نیز می توانند بر روی رسانه و فضای مجازی تاثیر بگذارند.
همچنین دکتر رفیع الدین اسماعیلی از اساتید و دبیر کارگروه تولید محتوا در رسانه اظهار کرد:برگزاری هم اندیشی های تخصصی در جمع حوزویان نشان از بالندگی و رشد فکری و نویدبخش اتفاقات و تحولات خوبی است.
وی گفت:باید نگرش ما به رسانه و فضای مجازی و تولید محتوا،انسان محور باشد نه تکنولوژی محور، اگر چنین رویکردی را در پیش گرفتیم می توانیم بر اساس نیاز،گام برداریم.
اسماعیلی بیان کرد:نباید در سواد رسانه ای و مدیریت فضای مجازی،مخاطب شناسی را فراموش کرد بدون شناخت مخاطب نمی توان در این عرصه توفیقی داشت.منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *